9 Mar 2007

19. február

Dnes sa pokúsime inak. Toto píšeme doma na počítači, snáď takto sa lepšie sústredíme a nemusí jeden stále utekať za Rubenom, či Antonijou.
Veľa som rozmýšľala tieto dni nad tým, aké je človek zaujímavé stvorenie. Asi Kamila a Kuko by sa k tomu vedeli tiež vyjadriť, ako im bolo na začiatku v Írsku. Všade okolo vás sa používa jazyk, ktorý vám je cudzí a ešte k tomu v dialekte, ktorému ledva rozumieť. Občas je to fakt ťažké. Okrem toho tu všetko funguje naopak, alebo aspoň úplne inak, ako sme na to my zvyknutí. Ešte aj z mapy je nejako ťažké sa občas vysomáriť, pretože v nás funguje akási autmatika, ktorá platí iba pre nás.
Zato však mnohé veci sú tu veľmi pozitívne a príjemné. Napríklad na väčšine ciest sa vozí veľmi pomaly, na čo si človek veľmi ľahko zvykne. Mne osobne vždy vadila agresívna jazda a frajerina na cestách. Keď sa priblížiš k prechodu, autá automaticky zastavia (dobre, určite sú aj výnimky) a počkajú aj tí z opačného smeru, nezvalcujú ťa. Príjemne ma prekvapilo aj to, že na 95% som sa stretla v veľmi príjemnými predavačmi, úradníkmi, bankármi. Bankový účet som napríklad otvorila asi za 5 minút. Ruben mi zaspal na rukách, prišiel chlapík a odviedol ma za úradníčkou, ktorá bola nesmierne ústretová. Nehovorím, že sa to u nás nemôže stať, len že sa to mne ešte nikdy nestalo – a bola som už v banke so spiacim dieťaťom.

Ešte pár slov k miešanej kultúre na Novom zélande: tu sa teda naozaj nájde ktorákoľvek nácia. Slovákov sme ešte nestretli, ale je tu veľmi veľa Chorvátov, resp. príslušníkov bývalej Juhoslávie, Indi, atď. Ale najviac je tu určite Áziatov. Občas máme pocit, že sme neprišli do bývalej kolónie Britskej koruny, ale niekde do Číny, alebo Singapúra. Dnes sa mi napríklad stalo, že ma s nejakou humanitárnou akciou zastavil chalan, slovo dalo slovo a s radosťou mi hovorí, že jaj, to je super, že si zo Strednej Európy, ja som z Írska. Tak natoľko sa vieme tešiť my Európania jeden druhému na druhom konci sveta. Niežeby sme boli až tak blízki (Íri a trebárs Slováci – ako to vidíte vy, Kukučkovci?), ale z našej momentálnej perspektívy je to ako jedna krajina. Akurát, že on hovoril o kúsoček lepšie po anglicky hihihi.

No comments: