14 Jul 2008

Society of Biliblical Literature - International Meeting July 2008

Mám za sebou rušný a dlhý týždeň. Medzinárodný kongres SBL sa skončil v piatok. Som plná dojmov - všelijakých: odborných, na úrovni ľudských vzťahov atď.
Konferencia sa začala v nedeľu s úvodnými stretnutiami. Pre väčšinu to znamenalo iba tzv. Powhiri, tradičná maorská ceremónia na privítanie hostí. V marae (maorský dom stretávania) na univerzite sme sa zúčastnili ceremónie, ktorá prebiehala zväčša po maorsky. Mladý vedúci marae (bolo by divné nazvať ho starším, aj keď je to jeho funkcia) žehnal celej konferencii, ďakoval za to, že sme prišli atď., zhromaždení Maorovia a "domáci" (fakulta teológie) nám zaspievali. Potom s ľuďmi z prvého radu (pretože nás tam bolo vic ako sto) symbolicky potreli nosy. Tým sa z nás "cudzích" stali "domáci" a všetky reštrikcie pohybu a slova z nás boli sňaté. Mohli sme sa ozvať, čo bolo dovtedy zakázané, a mohli sme sa po celom areáli voľne pohybovať, kým dovtedy sme iba sedeli na svojej stoličke. Zvlášť sympatické bolo aj jedno zo žehnaní, keď jeden zo starších pre všetkých vyprosoval slobodu na celý týždeň. Spomínal pritom aj tých, ktorí musia ešte dopisovať svoje príspevky ... bolo ich pár, ako to neskôr počas týždňa vysvitlo ... :)

Pondelok, 7. 7.
Hneď prvý deň konferencie som mala svoj prvý session. Keďže som sekciu aj viedla, musela som tam byť s dostatočným predstihom. Po prvé, ledva som to našla. Vlastne ma táto myšlienka zamestnávala potom celý týždeň: kto vlastne navrhol budovu architektúry? Pravdepodobne nejaký nahnevaný študent. Je to jedna neprehľadná a chaotická budova s desným číslovaním miestností. Ale to nič. Nakoniec som to teda našla, ale čakalo ma ďalšie prekvapenie. Každá poslucháreň na univerzite má dva projektory, touch screen, multimediálne zariadenia a kto vie čo ešte nie. To by ešte bolo aj v poriadku, ale trvalo mi asi desať minút, kým som to všetko spojazdnila. Na moje milé prekvapenie to dokonca čítalo aj hebrejský font.
Keďže dvaja z mojej sekcie zrušili svoje príspevky (mnohí nahlásení neprišli inak, čo spôsobilo trochu chaos kvúli posunu času v programe), takže sme prezentovali iba traja. Hneď prvý meškal skoro čť minút, ešte k tomu nemal potuchy ako to celé zariadenie používať, pendrive nemal, jeho laptop zas centrálny počítač odmietal rozpoznávať... bola sranda. Môj príspevok mal dobrý feedback, potom sa rozprúdili rozhovory. Môj prístup bol originálny, poskytla som pre nich vraj mnohé podnety pre prácu s biblickým textom. Aj ja som dostala pár otázok, ktoré ma vedú ešte hlbšie. Celkom iste nás to obohatilo a otvorilo nám to nové smery, kde sa ešte môže zapracovať.
Keďže sme skočili asi o hodinu skôr, po prestávke sme mohli ešte ísť na zvyšok nejakej inej sekcie. Ja som si vybrala Historické knihy SZ (Historical Books - Hbrew Bible). Stihla som príspevky:
Mark Leuchter, University of Sydney: Ezra´s Mission and the Levites of Casiphia
Christine Mitchell, St. Andrew´s College - Saskatoon, Canada: Otherness and Historiography in Chronicles
Najmä sa mi páčila diskusia po nich, keďže sa jej zúčastnili aj iní prednášajúci, ako napríklad Jon L. Berquist a Mark Brett.
Popoludní som išla na Ancient Near East (Staroveký Blízky Východ), ktorý riešil zaujímavé otázky kontextu starozmluvných textov s materiálmi alebo archeológiou ANE. Boli to napríklad
Ritual Rhetoric in ANE Texts (James Watts), či
The Aftermath of David´s Victory over Goliath - 1 Sam 17:54 in its ANE context (James Hoffmeier).

Utorok, 8. 7.
Concept Analysis and the Hebrew Bible (Konceptuálna analýza a SZ). Tu prednášal jeden z tunajších starozmluvníkov, ktorého som žiaľ nestihla (kým som odviedla deti do škôlky a došla na univerzitu, žiaľ som došla na ámen). V prednáške sa venoval téme Dávid a smrť. Nasledujúca bola Ida Fröhlich z Univerzity Petra Pázmánya v Maďarsku. Nieže by som nerozpoznala akcent ... :) Bolo dobré stretnúť niekoho z našich končín. Jej téma: Electness and sin in deuteronomic historiography. Ostatní dvaja sa venovali konceptom trestu v SZ (Transgressional Punishment in the HB) a neplodnosti v SZ.
Poobede som došla na svoje. Na sekcii archeológie som si vypočula prezentáciu
George Athas, Moore Theological College: The Conspicuous Absence of Zerubbabel.
Páčila sa mi z každého ohľadu - dobrý rečník, vymakaný PowerPoint, jasná argumentácia. A plus. Riešil v podstate otázku chronológie návratu z exilu a vzťah Zerubabela a veľkňaza Jošuu.

Štvrtok, 10. 7.
Tak tento deň bolo ťažké vyberať si. Väčšina mne známych ľudí premávalo medzi rôznymi sekciami v snahe stihnúť vybrané prezentácie. Ja som išla na sekciu Writings (vrátane žalmov). Akurát som dobehla na prednášku Yael Avrahami zo Sydney University s názvom The meaning of boš in Psalms and its implication on the understanding of shame in the Hebrew Bible. Keďže s konceptom honor and shame sa zaoberám, aspoň som to plánovala, vo svojej práci, bolo to pre mňa veľmi významná prezentácia.
Poobede sme sa väčšina znovu vrátili na sekciu Methods in Hebrew Bible Studies (Metodológie v štúdiu SZ). Tu bolo hneď niekoľko zaujímavých príspevkov. Už spomínaná Yael prezentovala ďalší papier, tentokrát ohľadom metodológie, Identifying and Unifying Concept in the Hebrew Bible: The Centrality of Sight as a Study Case. Argumentovala v prospech multidisciplinárnej analýzy, ktorá by zahrňovala oi. sémantiku, právo, teológiu, literárnu analýzu, spoločenskovedné modely. Okrem nej by som asi vyzdvihla Liz Boase, ktorá prednášala o žalme 137. Mala aj dve ukážky hudobného spracovania žalmu (a ku podivu nepúšťala BoneyM) s cieľom poukázať na estetický dopad spravovania veršov 7-9, kde žalmista preklína Babylon.
Vo štvrtok večer sme hostili aj záverečnú recepciu, kde sme sa ešte naposledy mohli pobaviť aj navzájom, aj s inými prednášajúcimi. Tu som sa dozvedela aj o iniciatíve "teológov na periférii" (termín som si vymyslela ja). Iniciatíva sa snaží dotlačiť SBL k publikovaniu prác a výskumov teológov z nevychytených regiónov (teda nielen Anglicko a USA, ale aj Stredná a Východná Európa, Afrika atď.). Tým by sa umožnil hlbší odborný dialóg a sčasti by sa riešil aj problém publikovania biblistov z týchto oblastí. Táto iniciatíva sa teraz má rozpracovať a na nasledujúcom stretnutí SBL v talianskom Ríme (leto 2009) sa snáď aj podporí väčším množstvom biblistov z našich končín.

No comments: