14 Jun 2007

Social scientific approach

Dnes dobehnem moj velky rest ohladom pisania o vyskume, mojich objavoch pocas studia a pod. Povodne som si myslela, ze blog nebudeme pouzivat iba ako nahradu hromadnych mailov, ale aj na zdielanie sa s teologickymi a duchovnymi myslienkami. Tak nizsie nasleduje prvy pokus...

V poslednej dobe som sa naozaj zazrala do vselijakych metod bibickej interpretacie, pretoze ziadna pre mna doteraz znama metoda volajako nepokryvala to, co mna momentalne zaujima v spojitosti s knihou Kazatel.
"Social scientific" kritika, ktorej slovensky nazov nemam - zeby socio-vedecka? ci spolocenskovedna kritika? -, pouziva mnozstvo roznych technik, modelov a nastrojov interpretacie textov, nielen biblickych. Je to v podstate interdisciplinarna metoda vykladu, pretoze si pozicia spominane nastroje zo sociologie, antropologie, etnografie, kulturnej antropologie apod., aby mohla dokladnejsie preskumat a co najlepsie zreprodukovat a vysvetlit dynamiku zivota a zakonitosti spolocnosti, jej vztahy a strukturu. Je to strasne zaujimave.

Co ma prekvapilo, v starozmluvnej oblasti sa tato metoda neuplatnuje v takom rozsahu, ako v novozmluvnej, co samozrejme ma svoje dovody, napriklad tazkosti s datovanim jednotlivych knih a s tym suvisiace problemy. Som teda rada, ze som nasla metodu (nielen pre uspokojenie mojich veducich, :-D), lebo konecne sa mozem zacat "plavat do hlbky" a objavovat.

na uvod by teda aj stacilo. (som zvedava na tu hromadu komentov... hihi)

7 comments:

Anonymous said...

Konecne som raz prva!! To bolo super, ze sme si mohli dnes rano (pre teba vecer) podebatit. Tak ti drzim palce, nech ti to dobre ide, ale hlavne bud PC.

Anonymous said...

Tak plávaj do hĺbky,Gabi,len si zober pre istoru aj koleso:-)Ja idem robiť v ústredí účtovníctvo! Pááá.

Anonymous said...

Ja sa pozerám den-co den na blog, a tesím sa , ked sa ozvete. teraz, ze vidím aj fotky, mám krjšiu náladu. Onedlho vás aj osobne postískam,Mama

SaGaRuA said...

Mimi, posli mi nejake to koleso!

Lenko, gratulujeme, len tak dalej. Mozno aj my budeme rozdavat darceky pre komentare... hihi

Mama, ledva cakame, aby si prisla! len so sebou dones aj teplo...

cau vsetkym. Gabi

Anonymous said...

Znie to zaujimavo. Nie je to "socialnovedecky"? Tento termin poznam, ale ci sa aplikuje aj na teologicky vyskum, to si nie som ista.
Dnes pride Kamila a Jaro na Slovensko, tak sme v BA, aby sme sa s nimi stretli. Zajtra sa definitivne stahujeme do Partizanskeho. Tak zatial ahoj.

Anonymous said...

Ahojte.

Dakujem za prispevok na blogu a som sa potesil, ze aj Novy Zeland privita na Fajery.

No ale tento prispevok co si pisala sa mi zdal ze bolo po Slovensky, ale keby si ho napisala po madarsky tak by som asi rozumel viac....

Aj tak ti prajem prijemne plavanie...

SaGaRuA said...

:-)
Dana, dufam, ze ste sa stastne prestahovali. My sme tym uz tolko krat presli, ze vieme presne, ako vam je. Zelame Bozie pozehnanie na novom mieste.

Martin, Martin. Mozem ti poslat madarsku verziu, len aby som ta este viac zarmutila...ale asi by to nedopadlo dobre. Moja madarska kannancina ma vazne medzery.
Ale zato vitaj u nas!